Baner w Zdjęcia wielkoformatowe

Baner w Powiększenia fotograficzne


Zdjęcia wielkoformatowe - nowoczesne techniki wykonywania.

W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny wzrost zainteresowania fotografią, co związane jest z szalenie szybkim rozwojem cyfrowej technologii obrazowania i taniejącym z roku na rok sprzętem fotograficznym, na który stać coraz większy odsetek społeczeństwa. Coraz bardziej dostępna staje się również usługa przenoszenia zdjęć na wielki format papieru (tzw. zdjęcia wielkoformatowe), z czego korzysta znaczna część fotografujących, zarówno amatorów, jak i profesjonalistów. W poniższym artykule chciałbym przybliżyć Państwu nowoczesne techniki i technologie wykonywania zdjęć wielkoformatowych, a także (za sprawą wielu czychających niebezpieczeństw przy powiększaniu zdjęć) wskazać na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego wykonawcy Państwa powiększenia.
Obecnie najwyższą jakość i trwałość powiększeń fotograficznych otrzymać można drukując swoje prace na ploterach wielkoformatowych w technologii Ink Jet. Prym wśród producentów takich urządzeń wiedzie Epson. Są ku temu co najmniej 2 powody. Po pierwsze głowice ploterów Epsona działające w technologii Epson Micro Piezo wystrzeliwując precyzyjnie miniaturowe, idealnie ukształtowane krople zapewnia najwyższą jakość i odwzorowanie szczegółów. Jest to rewolucyjna technologia, która w połączeniu z wysoką rozdzielczością druku (2880 DPI) i systemem atramentów Ultrachrome K3 Vivid Magenta pozwala uzyskać nieosiągalne nigdzie indziej efekty druku. To teoria, a czym charakteryzuje się wielkoformatowy druk atramentowy w praktyce? Najważniejszą cechą jest bardzo szeroki zakres uzyskiwanych kolorów. Gamut jaki możemy uzyskać znacznie przewyższa zakres uzyskiwany na tradycyjnych minilabach cyfrowych, nie wspominając o ploterach solwentowych. Szeroki gamut połączony z dużą dynamiką, trwałością wynoszącą ponad 100 lat, brakiem paskowania, dokładnym odwzorowaniem kolorów, czystością obrazu, powtarzalnością, neutralnością wydruków czarno - białych sprawia, że profesjonaliści i artyści fotograficy wykonują swoje zdjęcia wielkoformatowe niemal wyłącznie w tej technologii. Kolejnym aspektem w którym plotery przewyższają minilaby jest ogromny wybór dostępnych mediów. Powiększenia wykonywać można na najróżniejszych papierach fotograficznych, plakatowych, płótnach, foliach, bannerach i flagach. Należy zaznaczyć, że najwyższą jakość zdjęć uzyskać można stosując jedynie oryginalne media, przy częstej kalibracji sprzętu.
Kolejną grupą urządzeń, na których wykonywać można powiększenia fotograficzne są naświetlarki, tzw. minilaby cyfrowe wielkiego formatu. Niestety ta grupa urządzeń, pomimo wysokiej jakości zdjęć, odstaje od wcześniej omawianych urządzeń szczególnie jeśli chodzi o zakres uzyskiwanych kolorów, wybór dostępnych mediów, niską powtarzalność (trudno uzyskać 2 identyczne kolorystycznie zdjęcia robione w pwenych odstępach czasu) i gorsze odwzorowanie kolorów. Niezwykle ciężko jest też uzyskać neutralne zdjęcie czarno białe. Powyższe wady sprawiają, że profesjonaliści i artyści, którym zależy na odwzorowaniu, szerokim gamucie i czystej skali szarości będą się trzymać od tego typu urządzeń z daleka. Niestety wielu posiadaczy minilabów wprowadza swoich klientów w błąd, twierdząc, że tylko ich powiększenia są prawdziwą fotografią przewyższającą pod każdym względem wydruki atramentowe, natomiast fachowa literatura i badania naukowe pokazują coś innego.
Na nieszczęście znacznie większą grupę nieuczciwych sprzedawców stanowią posiadacze ploterów solwentowych mający w ofercie powiększenia fotograficzne, które jednak ze zdjęciami mają niewiele wspólnego. Są to plotery przystosowane typowo do druku reklamy (billboardy, bannery, reklama zewnętrzna) gdzie nie przykłada się dużej wagi do jakości. Plotery takie charakteryzują się najczęściej niską rozdzielczością druku (720 DPI), niewielkim zakresem uzyskiwanych kolorów (druk z 4 lub 6 atramentów), paskowaniem, brzydkimi przejściami tonalnymi (tych w reklamie jest niewiele, a w fotografii jak wiadomo są niezwykle ważne). Wymieniłem negatywne cechy, które dyskwalifikują ten rodzaj druku przy wykonywaniu zdjęć wielkoformatowych.
Powyżej przedstawiłem Państwu najczęściej spotykane techniki wykonywania zdjęć wielkiego formatu, z których niewątpliwie godną największej uwagi jest metoda druku atramentowego Ink - Jet. Chciałbym jeszcze w kilku słowach zwrócić uwagę czym kierować się podczas wyboru studia fotograficznego któremu zlecimy nasze powiększenia fotograficzne. Najważniejszy jest sprzęt na którym wykonywane będą Państwa prace. Spytać należy się czy laborant drukuje na oryginalnych mediach, czy kalibruje maszynę, najlepiej poprosić o próbki wydruków. Te elementy pozwolą zorientować się jak laborant podchodzi do tematu zdjęć wielkoformatowych i czy można mu zaufać.
Mam nadzieję że powyższa publikacja okaże się pomocna przy wyborze technologii wykonywania zdjęć wielkoformatowych i studia które Państwa pracę wydrukują. na koniec chciałbym życzyć wszystkim udanych zdjęć i ich powiększeń, bo są one niewątpliwą ozdobą każdego pomieszczenia, a także w przypadku wystaw outdoorowych, każdego pleneru.

Autor: Michał Patysiak
Glamour Studio



Strona główna
Linia

   ®All rights reserved. Zdjęcia wielkoformatowe, powiększenia fotograficzne.