Baner
Link do: https://www.ibiznes.katowice.pl

drugi baner


Zdjęcia w nietypowych warunkach oświetlenia

Zdjęcia zdarza się robić w bardzo różnych warunkach. Dla fotografa najbardziej istotnym z owych warunków jest zwykle oświetlenie. O ile pewne warunki oświetleniowe można zaliczyć do naturalnych, to zdarza się również robić zdjęcia w nietypowych warunkach oświetleniowych, które często bywają trudne, a przynajmniej znacznie utrudniają wykonanie prawidłowo naświetlonego zdjęcia.

Nietypowe warunki oświetlenia można najczęściej spotkać w pomieszczeniach wykorzystujących sztuczne źródła światła, na których lokacje, intensywność oraz stopień koncentracji i rozproszenia światła nie mamy wpływu - na przykład z racji specyfiki sytuacji bądź też samego pomieszczenia.

Jako że ostatnio poza fotografią zajmuję się nieco projektowaniem oświetlenia, z tego tytułu przy "uwiecznianiu" efektów naszej pracy na zdjęciach zdarza mi się fotografować w bardzo specyficznych warunkach oświetleniowych - z kontrastowym, wielokolorowym, skoncentrowanym oświetleniem z różnych kierunków. Takie efekty świetlne można spotkać w pomieszczeniach, w których montowane jest oświetlenie dekoracyjne albo oświetlenie dyskotekowe, bądź też oświetlenie led jako na przykład oświetlenie sufitowe, czy podłogowe albo w jeszcze innych formach. Dlatego też na bazie własnych doświadczeń chciałem wam podać kilka wskazówek jak robić zdjęcia w takich warunkach.

Światło dyskotekowe, oświetlenie led i oświetlenie sufitowe - specyficzne warunki oświetleniowe

Pewnie zdarzyło wam się pstrykać zdjęcia w dyskotece, czy jakimś klubie i wiecie, że nie są to wcale łatwe do zrobienia zdjęcia. Zwykle wychodzą ciemne - niedoświetlone, prześwietlone, rozmazane z flarami itp. Wszystko to za sprawą specyficznych warunków oświetleniowych powodowanych przez oświetlenie dyskotekowe. Nie wspominając już o uchwyceniu energicznie ruszających się postaci przy tak niskim świetle jakie panuje zwykle w dyskotekach i klubach.

Jak robić zdjęcia na dyskotece w klubie?

Podstawowe zasady:

Przede wszystkim stabilny statyw - nie liczcie, że w ciemnym pomieszczeniu z poruszającymi się zarówno obiektami - ludźmi jak i ruchomymi światłami, kolorowymi falami emitowanymi przez oświetlenie led przecinanymi przez delikatne oświetlenie sufitowe dodatkowo zakłócane przez stroboskop uda wam się zrobić prawidłowo naświetlone, stabilne zdjęcie z ręki. Chyba, że zamierzacie przywalić centralnie lampą w obiekt - wtedy można użyć krótkiego czasu naświetlania i obiekt będzie jasny, ale cała sceneria i urok gry świateł po prostu zniknie - zabity przez lampę błyskową.

Jakiś czas temu byłem świadkiem jak fotograf na zlecenie robił zdjęcia ludziom na dyskotece w klubie - wyposażony w 5D lub Mark II (nie pamiętam już teraz który to był model Canona), do tego lampa z dyfuzorem - później zdjęcia można było obejrzeć i powiem szczerze, że o ile ludzie ładnie wyglądali to klub i jego wystrój tracił cały swój urok.

Jak pogodzić te dwa aspekty - uwiecznienia osoby i uchwycenia uroku i gry specjalistycznego światła dyskotekowego emitowanego przez mrugające oświetlenie sufitowe, punktowe oświetlenie led, migające wiązki i słupy światła, czy ruchomą odblaskową kulę (te ostanie już się rzadko spotyka, ale myślę, że kiedyś wrócą jeszcze do łask). Nie nie jest to bynajmniej łatwe i bez odpowiedniego oświetlenia dodatkowego się nie obejdzie - by widać było twarze i zarazem grę świateł w klubie/dyskotece musimy mieć kilka wspomagających punktów emitujących białe, mocno rozproszone światło kierowanych delikatnie w obiekt. Do tego oczywiście ISO ustawione na granicy akceptowalnego poziomu szumów - jakie to zależy już od waszego aparatu. Często mimo wszystko będzie trzeba wspomagać się lampą błyskową, ale w takich wypadkach musi być maksymalnie oddalona od obiektywu, najlepiej skierowana całkiem w górę i obowiązkowo zakładamy dyfuzor rozpraszający światło z lampy. Jeżeli lampa posiada regulację siły błysku warto jej użyć. Oczywiście mówię tu cały czas o lampach dopinanych, te w budowane się nie nadają - nawet z tych najlepszych aparatów.

Oczywiście tego typu zdjęcia w takich warunkach i o takiej specyfice oświetlenia będą wymagały kilku prób, a i tak wiele z nich nam nie wyjdzie, ale na pewno będzie kilka spełniających nasze oczekiwania.

Robinie zdjęć samych pomieszczeń wyposażonych w oświetlenie sufitowe, podłogowe, ścienne czy oświetlenie led jest już znacznie łatwiejsze - tutaj lampy nie używamy wcale i staramy się uzyskać wykorzystać światło emitowane przez oświetlenie led lub oświetlenie sufitowe, podłogowe, czy ścienne - potrzebny jest oczywiście statyw, bo będziemy zmuszeni stosować długi czas naświetlania. Nie warto też przeginać z iso gdy nie musimy fotografować ruchomych elementów.
oświetlenie led zdjęcia na dyskotece w klubie oświetlenie sufitowe
sufitowe oświetlenie led oświetlenie sufitowe w pomieszczeniu Nietypowe oświetlenie

W przypadku gdy robimy zdjęcie samego pomieszczenia sprawę mamy ułatwioną, jednak problem pojawia się gdy chcemy sfotografować ludzi w pomieszczeniu w takim sposób by ich twarze były dobrze widoczne, a oświetlenie nie traciło na blasku i swoim uroku. Niestety w wielu przypadkach będziemy zmuszeni do kompromisu między tymi dwoma aspektami.



Strona główna
Linia

   © Treści z tego artykułu są chronione przez prawo autorkskie i nie mogą być kopiowane i publikowane na innych stronach.